Where next for Digital Identity?




Identity and privacy have recently rarely been out of the headlines.
No dia 07 de Janeiro 2010 teve lugar a conferência "Where next for Digital Identity?" organizada por Eduserv - Innovative Technologie Services.

O evento decorreu numa das salas do Centro de Conferências da British Library e contou com a presença de cerca de quarenta especialistas, professores e pesquisadores do Reino Unido. Como outsider, isto é, não anglo-saxónica, apenas eu!


Eduserv funded three projects on Digital Identity as a result of our 2008 Eduserv Foundation grants call. The aim of this event is to share the findings from those projects and to analyse the key issues that they have identified in more detail. It will also provide an opportunity for discussion about the impact of social software and new media on future trends in this area. The intention is to focus primarily on the social, rather than technical, aspects of digital identity.

Delegates will have a chance to hear about and discuss differing conceptualisations of digital identity and leave with a better understanding of the relevance of digital identity to teaching, learning, research and related activities.

wn4di.eventbrite.com

Numa altura em que se começa, finalmente, a debater com preocupação, a "Identidade Digital",  dada a proliferação do aproveitamento dos dados pessoais , por questões políticas, de segurança, ou por questões comerciais, debates como este são muito importantes! 
Certo é que a maior parte das pessoas não se importa e até providencia, de bom grado, a sua identidade, segundo um recente relatório. UK Information Commissioner caracterizou a situação, apelidando-a de "Sleepwalking into a Surveillance Society".

O primeiro orador  convidado Dr Ian Brown do Oxford Internet Institute, fez uma apresentação muito interessante denominada  Controlling Digital Identity que poderá ser vista aqui 

Seguiram-se, Steven Warburton, do King's College London, com a apresentação do projecto "Rhizome: Design Patterns for Digital Identity", que providenciará aos utilizadores da Internet  e redes sociais um conjunto de ferramentas e práticas para criar e controlar efectivamente os seus dados pessoais online. 

Shirley Williams, "This is Me: Exploring Digital Identity" da University of Reading, e Harry Halpin, da University of Edinburgh "Creating a W3C standard for opening social networking data". Houve uma áudio participação intermédia entre este dois últimos.

A intervenção de Ian Brown, agora lida, interessa-me profundamente não só como investigadora, professora avaliadora de Conteúdos Educativos Digitais e Recursos Educativos Informatizados, como também, cidadã e utilizadora da Internet. Seguirei com atenção este trabalho.
Na sequência, entendi melhor os objectivos da apresentação de Steve Wartburton. Não pudera ouvir Ian Brown pelo facto de ter ficado retida nos aeroportos devido a condições climatéricas.

Dada a área em que trabalho e me movo, considerei o tema apresentado por Shirley Williams muito apelativo. Ela deteve-se sobre os riscos que crianças e adolescentes correm ao publicar, partilhar, dados pessoais e fotografias nas redes sociais.

É verdade que uma maioria dos internautas adolescentes, alguns em idade pré-adolescente não tem a noção de vida privada! Papel importante a desempenhar por Professores e Pais. Alertar para todo o tipo de riscos que correm.

"Impudiques, voire exhibitionnistes, ils ne feraient plus la différence entre vie publique et vie privée."

Mark Zucerberg, fundador de Facebook afirmou, por sua vez,  perante uma plateia ao vivo, ontem, 09 Janeiro, que  se voltasse a criar Facebook, as informações sobre os utilizadores seriam "por defeito" públicas e não privadas, como foram durante anos, até à alteração dramática efectuada em Dezembro.

Pensar no número, impossível de contabilizar, de pré-adolescentes, adolescentes, pais e famílias que partilham toda a sua "privacidade" nesta rede social, torna-se assustador.

Daí que considere que todas as estas discussões e debates sejam de extrema importância para criar uma "nova cultura" da utilização da Internet!

A parte da tarde foi ocupada por um workshop: "breakout groups" debateram algumas propostas relacionadas com a identidade digital.

No que me concerne, teria sido proveitosa, nesta parte, uma pequena introdução entre elementos do mesmo grupo. Seria muito indelicado da minha parte cortar a dinâmica do grupo, apenas para perguntar a identificação das pessoas com quem partilhei a mesa.

Andy Powell, da Eduserv, foi o dinamizador desta conferência.



On 07 January 2010 tooked place the conference "Where next for Digital Identity?" organized by Eduserv - Innovative Technologie Services, and hosted at the Conference Center of the British Library. It  was attended by about forty specialists, professors and researchers from the United Kingdom. The unique 'outsider': me!

When we begin, finally, discussing with concern the "Digital Identity", given the proliferation of the use of personal data for political, security, or commercial reasons, discussions like that one are very important! It is almost certain that citizen, in generally, support identification and surveillance, according to a recent report. UK Information Commissioner characterized the situation, calling it "Sleepwalking into a Surveillance Society".

The first invited speaker, Dr Ian Brown, Oxford Internet Institute, presented "Controlling Digital"! Very interesting! The slides can be seen here

Followed by Steven Warburton, King's College London, who presented the project "Rhizome: Design Patterns for Digital Identity", which "individual can be provided with a set of tools and pratices that will allow them to create and control effective online identities". It would be quite useful, but I wonder...

Shirley Williams, "This is Me: Exploring Digital Identity", University of Reading, and finally Harry Halpin, University of Edinburgh "Creating a W3C standard for social networking opening date." There was an audio participation between these two.

The presentation of Ian Brown, deeply interesting to me, not only as an individual researcher in Educational Technologies, and a teacher assessor in Educational Computerized Resources, but also as a citizen and as an user of the Internet. I will be in touch with this research work, certainly.
Knowing now his speech, I better understand the objectives of the presentation by Steve Wartburton. I could not listen Ian Brown because I have been kept at airports by weather conditions.

My area of research and interests is "Youth and Internet". So, I considered the presentation by Shirley Williams very appealing. She spoked about the risks  of children and adolescents publishing, sharing, personal data and photos in social networks.

It's true that the majority of young people have not the notion of privacy! Here one of the importants role of teaching in 21st century: alert the students to all kinds of risks they face. Parents' role is also very important.

"Impudiques, voire exhibitionnistes, ils ne feraient plus la différence entre vie publique et vie privée."

"Facebook founder Mark Zuckerberg told a live audience yesterday that if he were to create Facebook again today, user information would by default be public, not private as it was for years until the company changed dramatically in December."


The afternoon session has been practical and interactive. "Breakout groups " discussed some proposals related to digital identity.

For me, it would be very useful, a short introduction of group elements. It would be very rude of me if I cut the group dynamics, just to have a curious look for ID. 
But I get out more enriched! And that's matter!


Andy Powell, Eduserv, made the introductions, welcome and closing plenary.


I'm sure that those kind of discussions and debates are very important and it will help to create a "new culture" for using Internet! 

Internet opened new routes for Education! That's wonderful! Internet is well used by net-generation and teachers also for education and learning purposes, often outside the class.  
Students need to know how apply skills by thinking critically.


 

"Please come expecting to help shape the future!" I did it... on my way!

G-Souto
11.01.2010

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References

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